ICARUS: Ono kad doping eksperiment preraste u prvorazredni špijunski triler

Dokumentarac “Icarus” otkriva ključne elemente sustavnog dopingiranja sportaša u Rusiji i licemjerje međunarodnih organizacija

Bryan Fogel, bivši stand up komičar i povremeni pisac kazališnih komedija te pasionirani biciklist, zapitao se kako je Lance Armstrong uspijevao sve ove godine uspješno prolaziti gomilu doping testova kojima je bio izložen. Fogel je odlučio napraviti eksperiment i sam se podvrgnuti doping testiranju uoči biciklističke utrke na kojoj nastupa svake godine i dokazati da je doping kontrola iznimno loše organiziran sustav.

I tako, ovaj dokumentarac ima najmanje veze s Armstrongom i biciklizmom.

Icarus je postao centralna tema razgovora oko sistemskog dopingiranja ruskih sportaša koji model je, prema kasnijim tvrdnjama Olimpijskog odbora, promovirao i sponzorirao sam ruski državni vrh.

Bryan Fogel je prije samog izbivanja skandala došao u kontakt sa šefom centralnog Anti-Doping laboratorija u Moskvi, Grigoryjem Rodchenkovom, koji mu je pristao pokazati na koji način može uspješno proći doping testove i pod programom odvoziti utrku bez da doping kontrola bilo što posumnja. Iako je Fogelu bilo nejasno zašto ovaj živopisni lik koji se bori protiv dopinga želi njemu u dokumentarcu pomoći da izbjegne doping kontrolu – Fogel je pristao na suradnju pa su on i Rodchenkov preko Skypea osmislili režim i program koji je Fogel krenuo implementirati.

U tom trenutku dokumentarac u potpunosti mijenja smjer i to nakon što Fogel za vrijeme snimanja shvati da Svjetska antidoping agencija WADA provodi istragu nad tim istim centrom u Moskvi pod sumnjom da su organizirali dopingiranje ruskih sportaša uoči i za vrijeme Olimpijskih igara u Sočiju.

Fogel se odjednom našao u središtu prvorazrednog političko-špijunskog skandala, a njegova centralna figura mu je bila prva na kontakt list Skypea.

Rodchenkov je ubrzo zamolio Fogela da mu osigura izlazak iz Rusije jer se boji za svoj život i Fogel, koji je u vlastitom dokumentarcu potpuno šokiran razvojem događaja, kupuje kartu za SAD i Rodchenkov dolazi živjeti kod njega.

Scenarij za Fogelovo dopingiranje je pao u drugi plan, a Rodchenko je Fogelu odlučio prepričati kompletnu priču s nevjerojatnim detaljima vezanim uz minuciozno planiranje doping programa za veliki broj ruskih sportaša koji je uključivao i zamjenu stvarnih uzoraka urina za one čiste koje su Rodchenkov i njegov tim držali skrivenima u svom laboratoriju i takvima ih prezentirali WADA-i.

Fogel je tako u Icarusu nenamjerno otvorio pitanje sustavnog dopingiranja sportaša te javno prozvao WADA-u i Olimpijski odbor za loše i nesavjesno vođenje antidopinških postupaka pa su stručnjaci za doping uvijek korak ispred kontrolnih mehanizama agencija.

Dokumentarac je iznimno dinamičan, a Grigory Rodchenkov je u najmanju ruku živopisna pojava kakvu smo navikli viđati u igranim filmovima, a ne dokumentarcima. Rusija je njegove navode u potpunosti odbacila i pokušala diskreditirati njegovu prošlost o kojoj Rodchenkov otvoreno govori Fogelu u dokumentarcu. Karizmatičan osobenjak, u čije motive opravdano sumnjate tijekom cijelog dokumentarca, voli Orwella i priznaje da je u svom životu i karijeri radio jako puno pogrešaka zbog kojih je neko vrijeme čak proveo u zatvoru.

U svakom slučaju, Rodchenkov je možda i najsimpatičniji ruski kriminalac u nekom američkom filmskom projektu.

I dok se pred očima javnosti raspletala najveća doping afera u povijesti olimpijskog sporta koja je rezultirala suspenzijom Rusije na predstojećim Olimpijskih igrama u Južnoj Koreji, Fogel je bez znanja nadležnih tijela i novinara snimao dokumentarac s insajderskim iskazima zviždača Raodchenkova koji će kasnije postati ključni svjedok i završiti u američkom programu zaštite svjedoka.

“Sjedili smo na nuklearnoj bombi s informacijama koje smo imali samo ja i Grigory. Bilo je stravično kada sam shvatio važnost ove priče i što ona može značiti za povijest olimpijskog sporta. Bila je to prevara globalnih razmjera i još sam uz to držao život Rodchenkova u svojim rukama.”

— Bryan Fogel, redatelj dokumentarca “Icarus”

Dokumentarac je sniman poput trilera i odvija se kao film te je na trenutke teško za povjerovati da se radi o dokumentarističkom radu i projektu koji je skrenuo s tračnica. Fogel kombinira svoje snimke sa snimkama televizijskih isječaka koji uspijevaju prenijeti veličinu skandala oko dopinga ruskih atletičara dok Fogel u potpunoj anonimnosti barata ključnim podacima istrage.

Fogel je prava na distribuciju filma dao Netflixu u zamjenu za pet milijuna eura što je ogroman iznos za dokumentarac i to u razdoblju kada mu je karijera u potpunosti stagnirala: “Ništa zanimljivo mi nije dolazilo na stol. Kao da sam bio u redateljskom zatvoru”, komentirao je Fogel koji je Icarus krenuo snimati s 350.000 dolara koje mu je posudio prijatelj. Prve dvije godine snimljenog materijala gotovo da i nisu prikazane u filmu, koji je potpuno skrenuo sa zacrtane putanje pa je zadnjih šest mjeseci snimanja provedeno u iznimno stresnom okruženju između montaže, objavljivanja članka u New York Timesu, svjedočenja pred WADA-om i konstantnih razgovora s američkim vlastima.

“Krenuo sam snimati ovaj dokumentarac kako bih razotkrio mane antidopinške kontrole u sportu i tako razotkrio možda i najveći skandal u povijesti sporta, ali iza tog skandala vidim interese organizacija koje tvrde kako štite integritet sporta, ali rade sve suprotno tome”, kritizira Fogel licemjerje WADA-e i IOC-a za koje tvrdi da ne poštuju vlastita pravila i nevoljko primjenjuju vlastite sankcije; nešto o čemu smo upravo pisali na Zadnjem Polju u kontekstu FIFA-e i UEFA-e.

Gotovo je nezamislivo da je nepoznati komičar i pisac dramskih tekstova slučajno upao u središte možda i najvećeg skandala u povijesti olimpijskog sporta. Slučajno ili ne, Icarus je jedan od najzanimljivijih dokumentaraca 2017. koji uspijeva razotkriti razmjere dopinga u vrhunskom sportu i važnost sporta na geopolitička pitanja u svijetu.

  1. […] je na kakvu će se distribuciju odlučiti You Tube i hoće li ona biti bliža Netflixovoj strategiji puštanja filmova ili onoj “kinematografskoj” koju preferira Amazon […]

    Sviđa mi se

    Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: