ESPORTS: Smatrajte se upozorenima. Gaming je budućnost sporta

Dvorane krcate navijačima koji su došli gledati svoje favorite kako… igraju videoigre. Da, ESPORTS je najbrže rastuća industrija u svijetu sporta i zabave.

To što su ulice i igrališta prazna ne znači da se vaša djeca ne bave – sportom.

Profesionalni igrač videoigara Nikola “Niko” Kovač je bosansko-hercegovački gamer koji je s 20 godina postao najplaćeniji u povijesti nakon transfera u tim FaZe Clan koji ga je platio gotovo 500.000,00 dolara.

Natalentiranije gamere regrutiraju još kao srednjoškolce i već do svoje 18 godine imaju potpisane ugovore s najsnažnijim esports organizacijama na svijetu. Živjet će igrajući videoigre.

Prema izvještaju CB Insightsa, industrija natjecateljskog gaminga u 2017. uprihodila je između 1,1 i 1,5 milijardi dolara kroz gotovo 300 ligaških natjecanja.

Kovač je jedan od najboljih igrača CounterStrikea, a organiziraju se natjecanja i u League of Legends, DOTA-i, Call of Duty, sportskim videoigrama i brojnim drugimOrganizacija Riot Games je u Los Angelesu održala prvenstvo svijeta u League of Legends čiju je završnicu pratilo 80 milijuna gledatelja diljem svijeta uz finale na Nacionalnom stadionu u Beijingu pred 80.000 ljudi.

I dok Olimpijski odbor razmatra uvrštavanje esportsa među olimpijske sportove i u susret Zimskim olimpijskim igrama u korejskom PyongChangu organizira turnire, Azijske igre su već profesionalni gaming uvrstile u svoj repertoar. Na zapadu je Blizzard Entertainment, koji se bavi proizvodnjom videoigara, najavio za svoj FPS Overwatch ligu u SAD-u gdje su investitori između ostalih i obitelj Kraft koja drži NFL momčad Patriotse te milijarderi braća Kroenke koji drže engleski Arsenal.

I druge sportske organizacije poput Yankeesa, Golden State Warriorsa, Paris Saint-Germaina, Bundeslige i ostalih već temeljito ulažu u elektroničke sportove i kompetitivni gamingNBA 2K liga imat će 17 klubova i nagradni fond od oko 250.000 dolara. Njihova košarkaška igra NBA 2K18 bila je najprodavanija igra u svijetu u 2018.

Twitch i You Tube u borbi za tržište

U Južnoj Koreji je esports praktički nacionalni sport broj jedan i jedna od najvećih zvijezda na gaming sceni, Lee Sang-hyeok poznat kao Faker, zarađuje godišnje oko dva milijuna dolara od nagradnog fonda – procjenjuje se i bitno više od toga od sponzorstva. Mnogi će reći da je Faker najveći League of Legends igrač svih vremena, ali to je pitanje žestokih rasprava među strastvenom gaming zajednicom.

A ta zajednica zaljubljenika u esports raste eksponencijalno iz godine u godinu. Platforma Twitch koja uživo prenosi druge igrače koji igraju videoigre i mjesečno bilježi promet od oko dva milijuna jedinstvenih korisnika koji gledaju sadržaj u prosjeku 106 minuta dnevno, kupljena je od strane giganta Amazona za 970 milijuna eura.

Youtube ne želi Twitchu predati primat nad ovom zlatnom kokom pa između Googlea i Amazona traje još jedan mali rat s ciljem kontrole nad reprodukcijom esports sadržaja.

Newzoo procjenjuje da publika na globalnoj razini doseže i do 385 milijuna obožavatelja koji redovito prate događanja i turnire.

U poljskim Katowicama je na esports turniru u veljači 2017. srušen rekord s 173.000 posjetitelja i 46 milijuna gledatelja preko interneta što je porast od 35% u odnosu na 2016.

Electronic Sports League (ESL) najveća je esports liga na svijetu sa središtem u Cologneu u Njemačkoj čiji je većinski udio u vlasništvu kupila švedska Modern Times Grupa za 87 milijuna dolara.

Tencent Holdings Limited, kompanija vlasnik League of Legends, najavila je kako kroz idućih pet godina u Kini planira izgraditi gaming industriju vrijednu 15 milijardi dolara.

Igra DOTA 2 koja, kao najbolje financirana, ima i najbolje nagradne fondove, u 2017. je na turniru The International zabilježila nagradni fond od preko 24 milijuna dolara od čega je 11 milijuna otišlo pobjedničkoj momčadi Team Liquid.

Razvoj ESPORTS-a na području Balkana

Mlada generacija ne samo da je spremna gledati druge kako igraju videoigre, već je spremna za to potrošiti novce, putovati na turnire i vjerno podupirati svoje omiljene ekipe i igrače na način da konzumira proizvode njihovih sponzora koji ih financiraju.

Igrači treniraju i po više od deset sati dnevno u posebnim kampovima i kućama opremljenima s najsuvremenijom opremom za igranje elektroničkih igara, ali i s nekoliko sati dnevno fizičke tjelovježbe i s istaknutom brigom o prehrani jer oboje utječu na koncentraciju i spremnost igrača na izmimno iscrpljujuće mečeve u kojima se očekuju reakcije u djeliću sekunde i mogućnost apsorbiranja ogromne količine informacija i komunikacije.

Na području Balkana Fortuna Esports je kreirala Esports Balkan LiguPrvaci se šalju na prvenstvo Europe koje organizira developer promotor Riot GamesNagradni fond iznosi 20.000 eura, a službena stranica lige navodi i kako je prva sezona imala 6.000 istovremenih gledatelja i ukupno preko milijun pregleda. Tim KlikTecha se nametnuo u regiji i njihov toplajner Toni Sabalić “Sacre” je kao student u Zagrebu nedavno potpisao ugovor s  G2 Esports timom koji se natječe u najjačem League of Legends turniru u Europi.

Vipnet je 2017. u suradnji s ESL-om pokrenuo regionalnu gaming ligu Vip Adria League powered by ESL. Sveučilište u Zagrebu je osnovalo svoju vlastitu ligu i natjecanja se održavaju u Studentskom centru.

Zarada još uvijek nije na razini tradicionalnih sportova jer po čovjeku esports zarađuje tek oko tri do pet dolara dok lige poput NBA-a ili NFL-a zarađuju od 15 do 60 dolara. Najveći prihodi i dalje su od sponzora koji su zaslužni za 33% prihoda te reklama koji uprihoduju oko 22%. Problem je velik broj nezavisnih liga i organizacija i vjeruje se da će se tržište elektroničkog sporta konsolidirati kroz predstojeće razdoblje.

Organizatori se sada koncentriraju na dovođenje što jačih sponzora koji bi povećali prepoznatljivost esportova i doveli ih na razinu mainstream zabave. Paralelno s tim se organizacije u Europi i Južnoj Koreji bore protiv regulatora koji u svijet esportova žele uvesti što više pravila i ograničenja kako bi se, između ostalog, smanjio loš utjecaj na zdravlje koja reputacija još uvijek prati ovu vrstu posla, ali i kako bi se bolje regulirao tok novca kojeg je u ovoj industriji sve više.

Svijet esportova nije imun ni na kontroverze koje se osim lošeg utjecaja na zdravlje natjecatelja, vežu i uz stvaranje ovisnosti, potpisivanje iznimno nepovoljnih ugovora za mlade igrače, rad i život u iznimno lošim uvjetima na farmama igrača te svojevrsni doping kroz korištenje lijekova za povećavanje koncentracije i smanjivanje stresa.

Ipak, radi se o industriji koja je iznimno potentna, atraktivna i krojena prema generaciji koja je navikla na gledanje sadržaja s puno više informacija i akcije nego što ih nudi klasični sport. Dominantna je na bespućima interneta i još uvijek nedovoljno regulirana i konsolidirana što je za očekivati da će se mijenjati kako bude postajala popularnija.

Kroz pet godina esportovi mogu postati među pet najpopularnijih u svijetu. Trendovi idu u njihovu korist, a mladi talentirani pojedinci ona stvarna borilišta nerijetko mijenjaju s onim virtualnima.

 

  1. […] rastu i u 2018. te opasnostima koje čekaju kabelsku televiziju. 2017. se pričalo o rastu esports industrije te raspravljalo o tome kako u RH telekomunikacijske kompanije ne mogu posjedovati TV kanale što […]

    Sviđa mi se

    Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

w

Spajanje na %s

%d bloggers like this: