Princ Tame: Rangirali smo albume prokletog hip hop pjesnika Jantara

Predanost, izvrsnost i beskompromisnost repera Jantara su kvalitete koje bismo trebali primjenjivati u svakodnevnom životu. Ne primjenjujemo ih.

Početkom 20. stoljeća je najavangardniji hrvatski pjesnik i pisac Janko Polić Kamov koristio svoj talent i umjetnost kako bi raskrinkao društveno licemjerje i lažni moral te se narugao društvenim konvencijama. Početkom 21. stoljeća za to se pobrinuo Jantar koji već preko deset godina suvremenu poeziju (što hip hop nedvojbeno jest) koristi kao oruđe za obračun s onim vlastitim i onim društvenim demonima.

To radi beskompromisno i gotovo ratnički, ne odstupajući ni milimetra od svojih uvjerenja i vrijednosti koje zastupa. Činjenica da jedan od najtalentiranijih liričara u povijesti balkanskog hip hopa nema niti je ikada imao izdavača, dovoljno govori sama za sebi. Jantarov opus je impresivan i iznimno bitan za hip hop u Hrvatskoj jer je, uz tek šačicu drugih, pogurao kvalitetu i podigao vrijednost hip hopa. Poredali smo njegovu dosadašnju diskografiju solo albuma, bez suradnji poput grupa ONI ili KLIN-a, a uzevši u obzir suradnje s producentima Kolakom i Fundamentom.

5. Jantar: Ukratko (2007.)

“Ukratko” ostavlja okus nasilnog poroda. Rađanje rap demona. Agresivan debi album predstavlja nam Jantara kao beskrupulozno mlado ime hip hop podzemlja u Hrvatskoj. “Svoj bijes i mržnju ne mogu opisat riječima/zbog prokletih sranja ovih jebenih kretenčina/od Juda-reperčina ostaju samo sjećanja, dobar tek pizde ovo je – posljednja večera” repa Jantar na “Posljednjoj Večeri” bez imalo naznaka pomirljivom tonu. Pjesma “Ukratko” je klasik HR podzemlja kroz koji mladi reper iz Ivaneca neprekidno, gotovo pet minuta niže neke od najžešćih battle rap i represent versova koje smo imale prilike čuti. “Konju repaj a capella, jebeš beatove jer nemreš bit on-lajn ni da se spojiš na internet. Rime trče ti iz rečenice, a znaš kol’ko bitno je, tvoje riječi su ko srčano bilo usred aritmije.”

“Ukratko” je demo album na kojem Jantar kroz mračnu tematiku i produkciju predstavlja svoj izniman talenat za liricizam, flow i liričke sheme. Šalje jasnu poruku – nije došao sklapati prijateljstva ni raditi kompromise. “Moja su agresivna sranja ogledalo moga stanja/o meni govori vam u biti svaka moja lajna” otvara na briljantnoj “Oprosti Im Jer Ja Ne Mogu” na kojoj Jantar ukazuje na to koliko je već tada bio svjestan kontroverzi koje generira njegov stil i pristup hip hopu pa, refereirajući se na svoj vokal, poentira: “Spontano sam režal // na repersku elitu”, najavljujući početak rata onome što naziva lažnim hip hopom.

Jantar kroz ovaj demo projekt koristi iznimno brzi stil repanja, bez predaha i pauza. Gotovo u jednom dahu. Nakon 17 pjesama imate osjećaj da vas je poklopio malj. “Grad u kojem živim je jebeno prokleto mjesto”, priča Jantar na “Cesta Tu” i ukazuje na licemjerje, “Na prvi pogled je sve mirno, a kad padne kiša i skine šminku sve je totalno drukčije”. Za jednog tinejdžera, Jantar na “Ukratko” ostavlja snažan autorski pečat.

4. Jantar: Jedna Ljubav A Kurva (2009.)

Već na albumu “Jedna Ljubav A Kurva” Jantar zauzima mjesto jednog od najsnažnijih MC-ijeva u Hrvatskoj uz snažan iskorak kako u produkciji tako i u tekstovima u kojima cvjetaju višesložne rime i fantastičan worldplay. Od naslovnice s tragom mikrofona u krvavom ulošku, preko proverbijalnog srednjeg prsta mediokritetima na hip hop sceni, “Jedna Ljubav A Kurva” je obvezna lektira za istinske štovatelje hip hopa.

“Stalno pljujem po igri jer igrači su u kurcu shvati nisam trener al ih svejedno šaljem na klupu,
Ljudi žele dobar bend al imaju želju preskupu, trebalo bi me klonirat da dobe jebenu grupu,
A do onda pljuju slični tebi shvati ko uvredu i da ubiješ pjesmu ne zaslužuješ ni uvjetnu,
MC centar svijeta hoćeš glavnu ulogu, sinko nađeš se razapet na glavnom trgu u Ludbregu,
Jantar uvijek tu reperi di ste, imam respekt za vaginu al shvati me nemam za pizde”

Let 175 feat Kali

Uz legendardna gostovanja Kalija (na “Let 175”), Scriptora (“Gloria Aeterna”, “Imamo Sve”), Vargek Beatanga (“Generacija XXX”), Magellana (“ssSSok”), Jantar je okrunio i Demolisha seriju s briljantnom i brzom “Demolisha 3” trakom koja se guši u masnim dissevima. Na traci “Dostava Smrti”, koja je poput cijelog albuma natrpana liričkim fenomenima, repa: “Dostava smrti sto na sat, dostava smrdi ova stvar/pere do kosti valjda zato je ekipa i prozirna/forsiram bol, razbijam glave, gdje su ta nosila?/lupim ti mamu po nosu sad je napokon po-nos-na”.

“Moram pazit kad hvatam se posla uz ove bolesti/papcima pišem versove sa kondomom na olovci.”, roka Jantar na slavljeničkoj represent budnici “Fen-O-Men” pa zaključuje: “Drolje nemaju flow, pozovem ih sebi na rafting”. Na predivno agresivnoj i nasilnoj “Ne Mogu Vjerovat” Jantar stilski odlično uklapa svoj sirovi vokal s krvavim slikama koje ocrtava. Upravo zbog ovakvih tekstova Jantar ostaje neprobavljiv širokoj publici, ali upravo i zbog njih ima snažan kult pratitelja koji vide umjetnost kad Jantar kaže “skupljam suvenire di god idem, uvijek ih uzmem/vučem odsječene ruke i zato mi je pun kufer” pa dodaje “gangsteru, uzmi wireless priključak jer talim drolje s vlastitim internet žicama/opaki reperi? zapravo grupa m(c)sisavca, snimi kak se raznježe kad vide mlijeko na sisama”.

I dok te kroz trake poput uvodne “Maneken Si” ili naslovne “Jedna Ljubav A Kurva” Jantar tjera da razmišljaš kako bi pohvatao sve linije, na trakama poput “Sa Još Jednim Žetonom” i “Svaki Dan Odlazim” Jantar te tjera da se zamisliš, reflektiraš i povežeš sve točkice.

3. Jantar: Svetište svinja (2011.)

AJMEEEE! Jebeno “Svetište Svinja”! Artistički nenadjebiv i tehnički moćno ispoliran Jantarov projekt (uz gomilu Kolakovih beatova) koji je u “Svetištu” na liričkom vrhuncu i suvereno vlada višesložnim rimovanjem. Jantar na trećem albumu otvara niz tema koje će nastaviti i na Mauzoleju, kritički se osvrće na određene društvene pojavnosti i ulazi u sferu demistifikacije religije, politike i kapitala. Za razliku od prva dva projekta, Jantar se ovdje više bavi pitanjima života i smrti nego klasičnim represent i battle formama i primjetan je puno zreliji i ozbiljniji ton.

Doduše, tu je i morbidna “Dan Ludila” (za dobru mjeru) u kojoj Jantar preko razigrane matrice ide u krvavi osvetnički pohod i širi svoj horrocore portfelj žrtava. Na ovom albumu je dodatan naglasak na storrytellingu kroz koji nas upoznaje s mračnim, često poremećenim ili brigama uništenim individuama. Posljedice su često fatalne, a Jantar ih kroz snažan, naturalistički stil iznimno živopisno opisuje.

Iako je bilo vidljivo i ranije, ovdje već jasno možemo primijetiti koliko Jantara zaokupljaju načini na koji se pojedinci nose s traumama, odluke koje donose kao odgovor na njih i posljedice koje snose za te odluke. “Koliko ljudi je pod zemljom zbog prokletog prestiža!?“, pita se retorički protagonist na “Nešto Ću Ti Reći”.

Jantar briljira u klasiku “19. paralela” koja je u međuvremenu postala svojevrsni klasik alternativne hip hop scene na Balkanu. Jantar kroz motive futurizma, demonizma, sci-fija, povijesti i astronomije pokazuje širinu svog repertoara i znanja. Zbog ovakvih stvari tzv. intelektualni hip hop je bitno korisniji i edukativniji žanr od većine glazbenih, žanr koji mlađoj publici omogućava da kroz slušanje glazbe otvore nove prozore u svijet i prošire vidike.

Ja nikad neću postići ono kaj zovete uspjeh” repa na “Žutoj Minuti”. Tvrdoglavo đubre. U “Razgovoru s Duhom” prekrasno ubada psihološki moment. U jednom intervju čak prepričava kako je “Razgovor” nastao jedno jutro uz Dravu nakon neprospavane noći u automobilu. “Trebali smo mi o svemu popričat al’ nismo nikad/Razgovori s duhom teški su, još više rijetki su/ Ja letim svemirom dok ti me gledaš kako sjedim tu” objašnjava Jantar i fatalistički zaključuje: “Mozak bistrim, čujem samo ‘ko zna di si – dosta kriv si’, priznam da jesam, al’ moram i da ću ostat isti.” Jantar se na ovom albumu potvrdio kao princ tamne strane hrvatskog hip hopa.

2. Jantar (Skunk Projekt): Mauzolej (2012.)

Suradnja s producentom KolAK47 rezultirala je majstorski produciranim albumom “Mazolej”. Jantar je stilski najispeglaniji, a ovo je njegov album s možda i najsnažnijom sociološkom notom. Jantar kao da repa s određenim odmakom od društva čijim se dijelom nikada nije smatrao, a tu svemirsku perspektivu pojačavaju Kolakovi beatovi. Motiv mauzoleja (grobnice) kroz koji Jantar svijetu ostavlja svoje radove, najistaknutiji je u stvari “Vremenska Kapsula” posvećenoj njegovoj kćerkici i služi kao oblik komunikacije u trenutku kada njihova “tijela budu udaljena”. “Kad dobiš dijete sve se mijenja ali iznutra/Ja sam druga osoba, priznam napokon sam budan” i govori “Čudno kako je moj svijet jedno malo ljudsko biće”.

Vrijednost suradnji između Scriptora i Jantara je neprocjenjiva za hrvatski hip hop, a svoju priču njih dvojica nastavljaju i na Mauzoleju kroz šestominutnu “Tuđu Kožu”. Obojicu krasi beskompromisni odnos prema hip hopu i iznimna posvećenost vještini te zaobilaženje plitkih tema ili jednostavnih struktura i rješenja. Traže vašu maksimalnu pozornost.

Obračun sa strukturama moći je nezaobilazna tema “Mauzoleja” bilo kroz “Izbavitelja” ili “Laži kao Hrana” i “Savez Žezla”. Jantarov problem s autoritetom je vidljiv od samog početka stvaralaštva, ali na Mauzoleju je u dominantno napadačkoj formaciji. Fokusiran je na strah kao alat za sterilizaciju mase kao i blještavilo trivijalne zabave kojoj je funkcija zaglupljivanje i sustavno uništavanje kritičkog razmišljanja. Jantar je prije svega snažan individualist čija filozofija podsjeća na onu Maxa Stirnera.

“Shvati me to sam ja, dosta vas me uvjerava

da prestanem stvarat jer nikad neću postat slavan

dosta sranja, preplivao sam mora srama

žrtva neće biti uzaludna nikad k’o ni ova glazba”

Do Onda

Laži lakše je pisat laži neg’ kompliciranu istinu”, repa Jantar na “Svjedocima” i nastavlja “zato sam gladan jer za moju vjeru govore da je đavolja glazba” i “nisam ateista, al’ ne jebem fore bogobojazne, bojim se dobrih ljudi zbog takvih ja brojim poraze” pa zaključuje “mi smo mravi i samo zato gledamo od ispod/to je još jedna vrsta kontrole – čekamo ishod”. U “Zakonima Svemira” upozorava kako se zlo ne kažnjava baš kao što se ni ne nagrađuje dobro i završava s “jer si ono kaj najviše mrziš – ja mrzim ljude”.

1. Jantar & Fundament: Uspavanka Za Smrt (2017.)

“Uspavanka za smrt” je napokon ugledala svjetlo dana početkom 2017. Suradnja s makedonskim producentom Fundamentom je Jantarovo emocionalno najzrelije, tematski najzaokruženije, možda i najiskrenije izdanje. Jantar gazi drugu polovicu dvadesetih i nalazi se u bitno drugačijem okruženju nego 2007. “Više nije vježba, život postao je situacija“, otvara na predivno produciranoj traci “Sidro”. Neke stvari se ne mijenjaju pa baš kao što je tada na “Cesta Tu” prozivao okolinu, tako i sada na “Sidru” govori: “Ovo je strašan grad/Upiru kažiprste ko na javnim dražbama/Nema me skoro nigdje, sine ni na gažama/Ja rušim se i dižem stoti put ko i Varšava.”

Uspavanka je strašno introspektivan projekt, krcat samorefleksijom, hrvanjem sa sumnjama i strahovima te depresijom. Jantar stilski zvuči dosta drugačije nego na početku karijere što je i prirodno, manje sirovo u vokalu pa čak i tematski što ovaj album ne čini ništa manje jezivim, oštrim i tvrdim u odnosu na njegove prethodnike. Jantar je ovdje brutalno iskren, bilo da se u kondicionalu referira na događaje iz svoje prošlosti kao što to radi na uvodnoj “Da sam barem” ili nam opisuje unutarnje borbe koje proživljava u “Plesu sa sjenama”.

“Novac, auto, sjaj, moć, kravata
Zlatni Isus oko vrata ne otvara Božija vrata
Umri mlad k’o starac, ne k’o svako danas
Onaj klinac u meni moja je dobra strana”

— Mladost Ludost

Na “Mladost Ludost” Jantar izokreće i izaziva utemeljenost poznate narodne poslovice, zauzimajući stav kako je upravo ta mladost i njena ludost ono što nas čini hrabrima, živima i oštrima, dok nas sustav, svakodnevne rutine i odrastanje udaljavaju od nas samih i čine pitomijima i poslušnijima. “Hodajućim barkodovima”, kaže Jantar koji se hrva između svog prirodnog nagona i obveza koje sa sobom donosi život. “Tu je problem – nikad nisam volio naredbe”, govori Jantar i kasnije dodaje, “Napon gubim odavno malo po malo, isto k’o osobnost, pa moram uključit’ nagon”.

Teme eskapizma i napuštanja Jantar u naslovnoj pjesmi “Uspavanka Za Smrt” ostvaruje kroz motive tužne majke, ispružene ruke stranca, horor filmove, lik Snakea Plisskena iz filma “Escape from New York”, kao i napušteni trgovački brod Mary Celeste. Smrt je od samog početka nešto što Jantara jako zaokuplja.

“Dan Kad Je Zemlja Stala” je apsolutni benger, jedan od najjačih u Jantarovoj diskografiji uz gostovanje Makedonca Strajka i u sklopu kojeg Jantar ne propušta poentirati: “Nađi nas na tamnoj strani mjeseca jer publika je nezrela za ovo k’o fetusi koji žele zrak“.

Možda više od bilo kojeg drugog albuma, “Uspavanka” je motivacijski iznimno moćan alat. Jantara nalazimo u ranjivim trenucima kada želi sve napustiti i kada se obračunava sa strahovima i depresivnim epizodama. Čujemo ga kako u “Niste Sami” repa: “Nemam dobru vibru, iz sebe ispucavam samo bol/Nijedno blago-slovo vani, a tražim blagoslov/Život jako strog, a bilo bi mi lako skroz da izbjegavam sve ko apostrof i stavim strah pod stol”, ali odbija odustati i motivaciju i energiju pronalazi u glazbi i svojoj djeci: “Niste zdravi, ali niste sami/Želio sam manje, sad barem 35 jari/Da vidim Lu kak’ stari i da me zove “stari” i malu Umu kako proživljava iste stvari”.

Jantarova umjetnička evolucija i osobno sazrijevanje doveli su nas do “Uspavanke” koja je iznimno dobro izvagan projekt, s preciznim deliveryjima i iskrenošću koja mnogima može pružiti snagu kada im je potrebna kako bi nastavili biti ustrajni u onome što rade, što vole i u što vjeruju.

Ako ste pomislili da Jantarove albume nismo rangirali već ih samo kronološki posložili – u pravu ste. Poanta je bila pokazati Jantarov rast i razvoj, predanost i izvrnost. I pokloniti se tim vrlinama.

Jantar “Uspavanku Za Smrt” završava odjavom u razgovoru sa svojim kćerkicama od kojih jedna na kraju ovaj album preimenuje u “Uspavanku Za Život”. 

Jantar ne gradi karijeru, Jantar gradi ostavštinu. Svi bismo trebali težiti našoj djeci i novoj generaciji u naslijeđe ostavljati vrijednosti za koje se zalažemo i u koje vjerujemo.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: