Pacino 3 bi Tibora mogao i definirati i etablirati

Zagrebački MC Tibor je u suradnji s producentom Flowdeepom zaokružio svoju Božansku komediju s ubojitim trećim činom.

Introspekcija u hip hopu je mač s dvije oštrice.

S jedne strane je iskrenost kojom možete razoružati i osvojiti slušatelja, ali s druge strane je patetika pomoću koje lako možete skliznuti u kliše.

Kada bi u 2020. nekome trebali objasniti zašto je, danas 37-godišnji, Lil Wayne jedan od najutjecajnijih MC-jeva svoje generacije, ne biste pogriješili ako biste tog nekog uputili na Da Drought 3, njegov mixtape iz 2007.

108 minuta dugački, na dva CD-a snimljeni projekt repera iz New Orleansa možda je i onaj kojeg njegova publika i kritika najviše cijene. Wayne na svom trećem projektu iz serije Da Drought pokazuje svu raskoš svog talenta, prepoznatljivu, zaigranu lakoću stvaranja i DD3 postaje prijelomni trenutak koji označava komercijalni uzlet njegove karijere.

Treći album iz serije Pacino, zagrebačkog repera Tibora ostavlja okus do sada najzrelijeg i najzaokruženijeg projekta koji je izbacio pa nas ne bi čudilo ako bi u budućnosti znatiželjnike zainteresirane za Bortijev rad upućivali upravo na Pacino 3 koji je izašao u svibnju ove godine.

Ali dok je Lil Wayne na Da Drought 3 bezbrižan i zaigran, slavljenički raspoložen i pršti samopouzdanjem, Tibor je na svom najnovijem solo albumu bitno bremenitiji pa se s liričkog i zvučnog aspekta ta dva projekta uopće ne preklapaju i njihove poveznice se mogu tražiti tek u simbolici brojeva ili važnosti projekta za njihove karijere.

S tematske strane, Pacino 3 bi bio sličniji Kid Cudijevim albumu Man on the Moon: The End of Day, na kojem Cudi također koristi introspekciju ne bi li se obračunao s vlastitim sumnjama, depresijom, neuspjesima i koktelom emocija koje mogu preplaviti MC-a u potrazi za svojim mjestom u igri.

Već sam cover albuma ukazuje na činjenicu da na Pacinu 3 Bortija pronalazimo spuštenog pogleda, ranjenog i spremnog osvrnuti se na svoju dosadašnju karijeru. Nikad ranjiviji, ali i nikad zreliji Tibor je ovdje svoj najveći kritičar. Atmosferičnost i melodičnost albuma kao i elegantna fuzija starog i novog zvuka su, uz iskrenost Tibora, najveći aduti Pacina 3.

Na trojci su Glasine zamijenili Problemi, Brige su zamijenili Padovi. Čak je i Hiljku dve geng zamijenilo 100 ljudi. Ovo je značajno intimnije okruženje.

Koliko trezvenije Tibor gleda na stvari u usporedbi sa, primjerice, Pacino 2 dovoljan je detalj kada, u odnosu na stvar Ljubav s Pacina 2 gdje kaže, “Ako je moj život samo san dal’ sanjam ga s vama ili sam?”, na Pacinu 3 verziju tog stiha pronalazimo na pjesmi Ne vjerujem nikom gdje se Tibor postavlja pesimističnije, mijenja samo jednu riječ koja zatim mijenja kompletno značenje i stiha i albuma kada repa, “Ak’ je moj život samo san dal’ lažem se s vama ili sam?”

Tibor je još mlad čovjek, ali je iskusni MC koji je proveo već dugi niz godina na hrvatskoj hip hop sceni i svojim entuzijazmom i poduzetničkom energijom učinio puno kako bi zagrebačku hip hop scenu učinio još dinamičnijom bilo kroz svoje trap projekte (zbog kojih je nerijetko ismijavan i kritiziran) bilo kroz hvalevrijedno osnivanje neovisnog TDKM labela ili pokretanje radijske emisije i podcasta u kojima okuplja hip hop zajednicu iz Hrvatske i regije.

Tiborova iskrenost i samokritičnost na Pacinu 3 su dašak svježeg vjetra u inflaciji jeftinog representa. Dugogodišnja suradnja s Flowdeepom urodila je plodom na albumu na kojem produkcija razvaljuje, a inspirirane i odvažne podloge jednostavno ubijaju i značajno podižu kvalitetu cijelog projekta. Flowdeep nosi velik dio tereta općenito u sklopu TDKM etikete, a njegov rad na Pacinu 3 učinio je puno za glatko i uspješno povezivanje i balansiranje klasičnog rap zvuka s progresivnim trap elementima pa bi se njegova produkcija na ovom albumu mogla pokazati iznimno utjecajnom.

I dok za postizanje atmosferičnosti na cjelokupnom projektu velik posao obavljaju šestominutni teškaši poput stvari Istok i Svijet je Tvoj, trake poput Padovi na kojoj je Tibor ugostio Jopu i Gršu ili Crni Ekran na kojem odličan, zarazni refren radi Damir Boz – su potencijalni hitovi koji su naišli na brzu i pozitivnu reakciju publike.

Pacino 3 je Tibor najavio sa singlovima 100 ljudi i Hiiground. “Uvijek tu – ovo nije comeback” repa na spotu za Hiiground koji je objavljen još u studenom 2019. i već na njemu otkriva neke od svojih sumnji i strahova koji će pola godine kasnije dominirati Pacinom 3, “Živim samo u strahu da ću prestat, živim samo u strahu da nismo next up“.

Sposobnost Tibora da kombinira melodične versove sa standardnim deliverijem bez da kompromitira wordplay i punchlineove kojih na Pacinu 3 ne nedostaje – značajno pomaže ovom uspješnom, odlično tempiranom 45-minutnom projektu koji ne pati od viškova i sluša se u jednom dahu.

Nekad sam bio ‘has been’ i ‘have not’, al’ daj to pjevno, sam da benga, kakav headnod? Reperi su jaki, a karijere im propadnu kad uključim Ad-block“, repa na Istoku dok na Svijet je Tvoj kaže, “Svi će reć da bi neš’ drugo na tvom mjestu, al’ da su na tvom mjestu, nebi bili tam’ di jesu“.

Tibor se slušatelju ne obraća s visoka niti propovijeda. I dalje je majstor zagrebačkog uličnog slanga kao i glatkog uklapanja engleskih riječi i engleskog teksta u svoje versove.

“Stariji ti govore di te žele usmjerit, recite si to kćeri brije si da je Halle Berry”, čuje se na traci Problemi u sklopu koje Tibor pokazuje kako još drži ruku na pulsu Zagreba i njegovih ulica koje su glavna scenografija i na najnovijem Pacinu. Dalje dodaje “Niš’ me nije bruka, treba smijat’ se na hate” i zaključuje, “Cijeli dGra je lud, luđi je što dalje od trga. Al’ nitko ovak’ ne trga mic, sam’ da me ne drkaju… problemi.

Pacino 3 ostavlja dojam da je stil i tempo Tiborovog života, kako na ulici tako i u sklopu hrvatske hip hop scene, ostavio svoje ožiljke, vjerojatno i frustracije i naučio ga lekcijama koje je srećom odlučio kanalizirati upravo kroz ovaj album.

Na završnoj Svijet je Tvoj Tibor jasno govori kako neće više hodati s maskom jer nije MF Doom što stoji jer se poprilično ogolio na ovom albumu. Jednostavnost kojom ubada vidimo i kroz stihove, “Više ne dajem savjete, ak’ imaš pjesmu izbaci ju. Dobra je meni stvar, al’ dal’ će povuć’ trakciju? Dal’ je fotka dobra i kak’ ćeš bradu isfurat’? Evo jedan hint: nikog ne boli kurac“, gdje Tibor kroz svakodnevni, razgovorni jezik i bez kompliciranja apsolutno uspijeva pogoditi srž.

Poduzetnički drive koji je u Tiboru već nekoliko godina jasno prisutan kao i jako dobro razumijevanje industrijskih trendova zaslužni su za njegov neumoran rad i upornost koji su ga preko Represije, Tvrdokora, TDKM-a, K.R.A.S.T.-a dovele i do ovog trenutka kada u svom, možda i najranjivijem razdoblju, izbacuje bez sumnje, svoj najzreliji album.

Ne bi bilo u skladu s idejama pokojnog Nipseyja Husslea, koji je na svom primjeru pokazao kako se neovisnost isplati i kojem Tibor zajedno s Magellanom odaje počast na traci Maraton, kada bi Borti kleknuo i odustao od svog nauma da nastavi graditi svoju karijeru.

To ni ne čini jer još na uvodnoj traci Heptanon (nakon Lekadola s jedinice i Metadona koji otvara dvojku) kaže, “Zauvijek i sad, ZG moj grad dok nemam svoj grad ko Akon” dok se u samoj završnici albuma proverbijalna kamera sa zagrebačkog asfalta uzdiže u zrak i gledamo ulice iz ptičje perspektive dok Tibor slaže odličnu, finalnu montažu repajući, “Upisat’ ću se u legendu, imam cijelu briju, onda želim otvorit’ i birtiju i pizzeriju. Zgradu po zgradu osvojit’ dok ZG nije moj, ti budi svoj i to je to, Pacino 3, svijet je tvoj…”

Glavu gore!

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d blogeri kao ovaj: