Filip Gržinčić: “Nastojim da spot pokuša dočarati emociju pjesme”

U moru pohvala koje grupa Pavel dobiva od publike i kritike na račun svog najnovijeg studijskog albuma Ennui, zasluženo priznanje ide i u smjeru riječkog fotografa i redatelja Filipa Gržinčića na račun odlične naslovnice albuma na kojoj Aljoša i Antonia iz grupe Pavel s Mjeseca promatraju planet Zemlju. Likovno oblikovanje Ennui-ja tako efektno interpretira “zamor od svijeta” koji je jedan od motiva albuma koji dominira ovogodišnjim nominacijama za nagradu Porin.

Filip Gržinčić je tijekom proteklih godina, a osobito kroz 2020. na svoj rad skrenuo pozornost fantastičnim spotovima kojima je oblikovao pjesme brojnih hrvatskih bendova i izvođača dok su posebnu pažnju struke privukli spotovi za Gorana Baru i Majke te J.R. Augusta. Bilo da se radi o zanimljivim scenarističkim rješenjima (koje potpisuje sa suprugom Slađanom Gržinčić) kao u spotu za Vrijeme Saše Lozara ili atmosferičnim, art videobrojevima u kakvom smo gledali Tinu Vukov u spotu za pjesmu Još samo večeras, talent i senzibilitet Filipa Gržinčića redovito isplivavaju na površinu.

Interesantne lokacije, rasvjeta i scenografija uvlače vas u priče koje obiluju simbolikom i dojmljivim kadrovima pa pjesmama davaju jednu novu dimenziju. Ne nedostaje ni hrabrih, vrlo zanimljivih koncepata kao što je onaj za pjesmu Falling grupe Jonathan.

Stoga smo Filipa morali ugnjaviti da s nama podijeli nekoliko riječi o svom kreativnom procesu i to baš na dan kada je grupa Vatra objavila spot za pjesmu Vidiš kako se smiješ koji potpisuje upravo Filip i usput nam otkriva zašto mu je baš taj spot bio najzahtjevniji za snimiti.

Zadnje Polje: Cover Pavelovog albuma „Ennui“ odmah privlači pozornost i služi kao intrigantna vizualna nadgradnja na samu glazbu. Zanima nas kako si došao na ideju za taj koncept, kako si se odlučio za boje i je li sve u redu sa Zemljom jer nam izgleda kao da je u nekoj nevolji?

Filip Gržinčić: Hvala, drago mi je da vam se sviđa cover koji je nominiran i za nagradu Porin. Ideja je zapravo došla od Aljoše i Tonke iz Pavela koji su za cover htjeli imati fotografiju gdje oni zapravo gledaju na planet Zemlju. Htjeli smo da to bude u retro stilu pa sam posudio Pony bicikle, sastali smo se na kamenolomu u Vozu na otoku Krku gdje smo napravili fotografiranje, a kasnije sam u postprodukciji dodao svemir i planetu. Zemlja ne bi trebala biti u nevolji hehe, već služi tome da fotografija ima onako sjetni element.


ZP: Videospot za singl Rođen za suze Gorana Bare i Majki već je prepoznat nagradom „Music pub“ za najbolju režiju. Jednako impresivan je i spot za Noćas prelazim rijeku. Dojma smo da su ovi spotovi najbolje do sada uspjeli uhvatiti Goranovo stanje svijesti, emociju i njegov umjetnički duh. Što čovjeku prolazi glavom kada priprema spot za Baru?

Filip Gržinčić: Jako mi je drago da su ti spotovi stvarno super prihvaćeni od strane publike jer je bila velika čast raditi s umjetnikom poput Bareta, a pjesme su bile podosta inspirativne baš za ovakve scenarije. Uvijek nastojim da spot nekako podigne pjesmu, poprati je, naglasi njene elemente i pokuša dočarati emociju same pjesme, tako da je uvijek pjesma ta koja diktira cijeli spot. Tako je, na primjer, crna voda u spotu Rođen za suze bila simbol teškog života u koji on zaranja i izranja, kiša je naravno predstavljala suze i sve se nekako spojilo u jedan sporiji, emotivan, a opet dosta jednostavan i efektan spot koji mi je jedan od najdražih općenito.

Ideja za Noćas prelazim rijeku je opet sličnog štiha gdje je Bare zapravo „čuvar“ tog napuštenog dvorca bez da je toga svjestan i svaki dan mu se ponavlja, gdje on zapravo želi izaći iz tog začaranog životnog kruga ponavljanja, no svaki put kreće opet ispočetka i toga je svjestan. Bilo je zanimljivo snimati s Goranom i nadam se da ćemo moći opet surađivati zajedno.


ZP: Videospot za pjesmu Dangerous Waters nominiran je za Porina u kategoriji „Najboljeg video broja“. Dominiraju prekrasni kadrovi otvorenog prostora i J.R. Augusta na ribičiji pa nas zanima na kojoj ste lokaciji snimali i nešto o samoj simbolici kadrova snimanih pod vodom. Ima li kakvih poveznica sa spotom za Crucify me?

Filip Gržinčić: U ovom spotu je J.R. bio taj koji je našao lokaciju. Nikola je zapravo zaljubljenik u fly fishing te je sam htio da spot bude povezan za rijeku i odveo nas je na to mjesto na Kupi uz slovensku granicu gdje smo snimili scene njega i rijeke, a „podvodne“ scene odrađene su u Rijeci s plesnom grupom „Flame“ i samim J.R.-om. Spot ne bi trebao imati nekih poveznica s Crucify me. Pjesma govori o životu poput života majske mušice koja živi samo jedan dan, a sama simbolika podvodnih scena određuje bogatstvo tog jednog dana, slobodu, neopterećenost, pomirbu sa životom i prihvaćanje onoga što život pruža. Bilo je stvarno zanimljivo na snimanju jer do lokacije smo se morali spuštati kroz neprohodan teren, hodati kroz rijeku, sa svom opremom, a čak mi je i podvodno kućište za aparat propustilo vodu taj dan, srećom nije bilo štete osim za kućište.


ZP: Nametnuo si se nizom kreativnih spotova za domaće izvođače. Koliko je ljubav prema fotografiji utjecala na artistički izričaj i atmosferu u videospotovima, a koliko utječu same pjesme?

Filip Gržinčić: Ja sam prvenstveno fotograf koji se nekako kroz godine nametnuo kao komercijalni fotograf te u zadnje vrijeme fotografiram samo za klijente (i za svoju malu obitelj), srećom ima puno posla, a jedna od posljedica toga je da ne stignem više tako često raditi neke privatne projekte ili umjetnička fotografiranja sebi za dušu. No, vjerujem da će biti vremena i za to. Kao što sam rekao, pjesma puno utječe na cijelu atmosferu spota koja se probudi u meni (i mojoj supruzi s kojom radim na scenarijima) kada preslušavamo pjesmu. Nakon toga tu dolazi ljubav i neko znanje o fotografiji koje određuje stil, iskustvo, ukus, artistički osjećaj te način kako će izgledati sami kadrovi, ali cijeli taj proces je dosta prirodan i nikada ne razmišljamo previše o nekim sitnicama, jednostavno nekako ide samo od sebe i sve se na kraju posloži jednom kad imamo pravu ideju. Vrlo je kreativno raditi spotove i jako veliki gušt ih je kasnije gledati na televiziji, a opet je dosta i stresno na samim snimanjima.


ZP: Koji videospot ti je bio najizazovniji za snimati do sada?

Filip Gržinčić: Vjerojatno posljednji spot koji je upravo danas i imao premijeru. To je spot Vidi kako se smiješ grupe Vatra. Napravljen je u jednom kadru, a htio sam se igrati i sa slowmotionom i zbog toga je bio doista zahtjevan za posložiti. Na dan snimanja sam u jutarnjim satima pripremao pjesmu za snimanje i ubrzavao neke dijelove, dan prije smo tek pregledali lokaciju i vidjeli što je moguće, ali na kraju smo sve dobro pripremili. Svi su bili super i kada smo radili prvi pravi tejk – napravili smo ga isprve!!


ZP: Dobro, i kako onda planiraš Aljošu i Tonku nakon ovakvog uspjeha spustiti s Mjeseca natrag na zemlju?

Filip Gržinčić: Haha, evo upravo sada organiziramo sve za njihov spot kojeg ćemo za vikend snimiti, nadam se po dobrom vremenu, i ne namjeravam ih spustiti na Zemlju – još će neko vrijeme biti na mjesecu, barem do ponedjeljka! 😀