GB News: Nova konzervativna televizija je već podigla prašinu na Otoku

“Pratit ćemo potrebe ljudi, ne agendu medija”, otvorio je svoj monolog televizijski veteran Andrew Neil i dodao, “Ponosni smo što smo Britanci. Trag je u našem imenu”, zaključio je suosnivač i prvo lice nove news televizije na Otoku.

Sudeći prema gledanosti u nedjelju 13. lipnja 2021. konzervativna, free-to-air televizija GB News privukla je solidan broj gledatelja. Dosegnuvši vrhunac od 336 tisuća gledatelja u jednom trenutku, novi konzervativni igrač na britanskoj medijskoj sceni bio je tu večer gledaniji od svojih konkurenata Sky Newsa i BBC News.

Ipak, određene tehničke poteškoće i produkcijske dječje bolesti te značajan bojkot dijela sponzora, natjerao je 72-godišnjeg Neila da se tek nekoliko dana poslije obrati i gledateljima i sponzorima poentiravši kako su ih šefovi velikih korporativnih kuća stavili na crnu listu i prije nego što je sam kanal krenuo s emitiranjem. Za populistički orijentirani GB News ovaj bojkot korporacija poput IKEA-e, Vodafone-a, Boscha i drugih, osigurao je uredništvu GB News dodatne argumente.

Dodatan je to mlin na vodu njihove uredničke politike koja tvrdi da želi dati glas običnom čovjeku i narod obraniti od plimnog vala kulture otkazivanja i budnosti.

Određene aktivističke skupine poput udruge Stop Funding Hate su zatražile od oglašivača da se ne reklamiraju na GB News za koji vjeruju da će postati leglo ksenofobije i mizoginije pa su preventivno pokrenule akciju bojkota nove televizije za koju analitičari smatraju da je britanska inačica američkog Fox Newsa.

Neke kompanije, poput IKEA-e, morale su kasnije pojašnjavati svoje stajalište i razjasniti svoju poziciju jer je dio njihovih kupaca odlučio bojkotirati njih. U svakom slučaju se potrošački bojkot još jednom pokazuje kao najbolji alat za kontrolu korporativnih odluka.

Visoko rangirani medijski menadžeri poput Andrewa Colea i Marka Schneidera, još su nakon Brexita 2018. zaključili da su velike televizije poput Sky Newsa, BBC-a, iTV-a izrazito naklonjene liberalnom, pro-EU stajalištu te da je Velikoj Britaniji potrebna televizija koja će bolje predstaviti “malog čovjeka”, ruralnu Britaniju te dio stanovništva koji je glasovao i izborio pobjedu na referendumu o ostanku odnosno napuštanju Europske Unije.

Kritičari GB Newsa će odmah u startu naglasiti kako tobožnju svebritansku televiziju čini društvo koje je izvan Britanije. Čak i Andrew Neil, dugogodišnji BBC-jev voditelj te čelnik konzervativnog lista Spectator – adresu ima na jugu Francuske.

Kako će se financirati?

Vlasnici televizije povezuju se s Konzervativnom strankom. 60 milijuna funti za pokretanje posla prikupljeno je od investitora Paula Marshalla koji je donirao kampanji za napuštanje EU, zatim od tvrtke sa sjedištem u Dubaiju te od američkog Discoveryja koji je nedavno najavio spajanje s WarnerMedia-om.

I dok je Fox News godinama gubio novce, a zatim postupnim povećanjem gledanosti sebi izborio odličnu pregovaračku poziciju kod kabelskih operatera koji su shvatili da ga moraju imati u svom početnom paketu i bili spremni za to platiti, GB News nije kabelska televizija već slobodan kanal koji će prihode dobivati gotovo isključivo od oglašivača. Osim toga, britansko je tržište (oko 68 milijuna stanovnika) ipak znatno manje od američkog (oko 320 milijuna stanovnika) pa je upitan i tržišni potencijal nove televizije.

Sky News, primjerice, godišnje gubi 40 milijuna funti. Stoga, nisu bez argumenata ni oni koji tvrde da se radi prvenstveno o političkom, a tek onda o medijskom projektu.

Godišnji troškovi GB Newsa, čija će produkcija ipak biti dosta skromnija, planiraju se na oko 25 milijuna funti.

Osim oglašivača, GB News nade polaže i na najvjernije gledatelje koji bi trebali postati članovi koji će onda novčano podupirati projekt.

Ipak, ono na što upućuje velika frka koju je podiglo lansiranje nove, konzervativne televizije jest to da postoji značajan dio publike kojemu ne odgovara snažna liberalna struja koja upravlja vodećim news kanalima u državi. Dok je Fox News publiku hvatao u zemljopisnom središtu SAD-a koji se nije mogao poistovjetiti s načinom života i razmišljanjima urbane elite na zapadnoj i istočnoj obali zemlje, tako će i GB News preko svojih reportera i novinara u ruralnom dijelu Velike Britanije, industrijskim gradićima i zabačenim naseljima, tražiti svoje tržište.

“Ovo će biti slobodniji stil razgovaranja i raspravljanja o vijestima dana”, opisuje koncept Angelos Frangopoulos, bivši prvi čovjek Murdochovog Sky News Australia kanala. Kritike prema Sky Newsu u Australiji kao i brojne optužbe za rasizam i nesavjesno novinarstvo, rasle su gotovo paralelno s rastom gledanosti tog australskog kanala. Od Frangopoulosa se sada očekuje da slično napravi i s GB Newsom.

Braneći se od napada kolumnistice The Guardiana Marine Hyde, Frangopoulos je izjavio da su optužbe za desničarenje preuranjene i kako će urednička psihologija novog kanala biti “izrazito neovisna i usmjerena publici izvan samog Londona”.

Možda bi i najveća prepreka pozicioniranju GB Newsa mogao biti regulator Ofcom.

Ples s regulatorom

I dok u SAD-u Fox News nema obvezu da uistinu i bude “fair and balanced”, britanski kanali su pod strogim nadzorom Ofcoma, regulatornog tijela čije je “crveno dugme” nedavno podivljalo kada je popularni televizijski voditelj iTV-a Piers Morgan oštro kritizirao Meghan Markle što je natjeralo brojne gledatelje da preko četrdeset tisuća puta regulatoru prijave njegov nastup. Morgan je neposredno nakon toga napustio iTV. U ovom trenutku nije poznato ima li planova priključiti se Nealu na GB Newsu.

Ofcomov-a pravila traže “due impartiality and due accuracy” u informativnom programu, dakle standard dužne nepristranosti i točnosti.

Ovaj regulator nepristranost definira na način da se ne smije favorizirati jedna strana nad drugom, primjereno prirodi programa.

Vrlo važna odrednica jest ta da Ofcom ne zahtjeva da i jednoj i drugoj strani bude alocirano jednako vrijeme niti da se svaki element svakog argumenta mora predstaviti. Dužna nepristranost može se razlikovati ovisno o prirodi predmeta, vrsti programa i kanala, vjerojatnim očekivanjima publike te o sadržaju i opsegu u kojem se sadržaj prezentira publici.

Ofcom ističe kako je vrlo bitan kontekst u sklopu kojeg se emitira informativni program.

Pojam “konteksta” definiran je netaksativno pravilnicima Ofcom-a i uključuje, među ostalim, i očekivanja publike i samoj uredničkoj politici. Ključno je, dakle, u kojoj mjeri će se uredništvo GB Newsa moći pozivati na kontekst svog kanala kako bi pokušao izbjeći obvezu nepristranosti i točnosti u svom izvještavanju.

Način na koji će Ofcom tumačiti svoja pravila i način na koji će ih primjenjivati, u konačnici će odigrati značajnu ulogu u postavljanju granica GB Newsu. S druge strane, GB News će vjerojatno koristiti upravo Ofcom kako bi pokušao pokazati da državni regulator dozvoljava naginjanje ulijevo, ali ne dopušta naginjanje udesno.

Prošle godine je u vrlo važnoj presudi sud dao za pravo regulatoru Ofcomu koji je procijenio da je kanal Russia Today prekršio njegova pravila o nepristranosti. Premda je Russia Today zbog odluke Ofcom-a pokrenuo sudski postupak, nadležni sud je procijenio da je odluka bila ispravna, a kazna proporcionalna.

Poziv je to na oprez televizijskim nakladnicima u Velikoj Britaniji i potvrda da su engleski sudovi spremni stati iza regulatornog tijela i njegovih opaski pa i novčanih kazni.

Ostaje vidjeti u kolikoj mjeri će GB News biti spreman plesati s Ofcom-om.