Notijevi Gan Barsi: Dašak svježine. Uz miris baruta

Na singlu Prigušivač, Noti Limun će vers otvoriti s Kaliopom, zaštitnicom pjesništva i govorništva i završiti ga s retorički vrlo efikasnim zaključkom. Ili će vas gazit ili ćete gazit.

Širokobriješki MC je album Gan Barsi izbacio pod etiketom TDKM-a i budnim očima Tibora i Flowdeepa koji su preuzeli svojevrsnu ulogu izvršnih producenata na projektu čijih je 10 traka zarazno slušljivo zahvaljujući elegantnim produkcijskim rješenjima, ali prije svega neupitnoj karizmi i energiji Noti Limuna.

Gan Barsi su praktički tridesetminutno pražnjenje hip hop šaržera.

Album krase kreativno nasilje i predivni prostakluci. Krase ga Notijev izvođački talent, crni smisao za humor, istaknuti dijalekt i glasan vokal. Ovo je sirovi hip hop. Hip hop u svom prirodnom agregatnom stanju.

Noti je publiku zaintrigirao nastupajući na regionalnoj battle rap sceni na kojoj se istaknuo energijom i domišljatim haymakerima. Uz nekoliko upečatljivih gostovanja, osobito dobro je prihvaćeno njegovo guslanje po narudžbama objavljeno na YouTube kanalu Stećak. U videu vidimo Notija kako, sjedeći na WC školjki i lica prekrivenog snopom novčanica, repa preko Outkastove Return of the G matrice.

“Ovo nema ni u fratra ni u psihijatra“, čuje ga se na Nesavitljivoj Guti. Trake su ispunjene referencama na kriminal, vatreno oružje, drogu i novac. Notijev humor je nefiltriran, vokal agresivan i upečatljiv. Gan Barsi odiše pankerskom DIY filozofijom, sklopljen od mozaika beatova i versova, ispunjen zvukovima pištolja, osebujnim ad libovima i griseldovskom estetikom.

Bez viškova i bez moraliziranja. Panama traje 107 sekundi, a Noti je uspio nakrcati pun sanduk efektivnih linija. “Bože budi sa nama, Široki je Panama”, zavapio je preko jezive piano matrice i dodao, “Puževa po podu kao da je kiša padala”, kalkiravši tako pojam slug.


Ta neman mora izazivati jezu. Ljude treba plašiti. To je ono što žele. Daj im ono što traže“, savjetovat će pisca Roberta njegov prijatelj u filmu Dušana Vukotića Gosti iz galaksije.

Sniman u Dubrovniku i prikazan 1981. godine, ovaj psihodelični ZF film prati Roberta koji ima sposobnost telurgije – snagom volje materijalizirati svoje opsesije. Robert otkriva da je Zemlju upravo posjetilo troje vanzemaljaca iz njegove nedovršene knjige. Andra, Targo i Toni imaju sposobnost manipuliranja vremenom.

“Prije će svemirci doć’ nego Babo izdat noć”, repa Noti na uvodnoj traci Nišan.

Kroz Gan Barse će provući pristojnu dozu referenci na vanzemaljski svijet čime albumu daje patinu nadrealizma. Spomenut će svemirske pirate, lasere i komete i povremeno nas uzdignuti iznad svakodnevice prepune svjetovnim nasiljem.

Na traci Gan Barsi složit će Matrix montažu repajući, “Babo vidi kako se tanjuri lome, koji dio fali kome, koji dio treba donijet” pa introspektivno zaključiti, “I razumijem da možda čak i danas umirem. Babo znade čija ruka koje dugme upire, kakve strune povezane s kime koga vežu. Babo zna za krv na tvojim ustima… al’ ajde neću.”

Manipuliranje vremenom prisutno je i na zadnjoj traci Pod Zemljom gdje Notija možemo čuti kako na alkemijskim stihovima spominje otapanje i pauziranje vremena, divljanje kazaljki i Fibonacci strukture, a sve u kontekstu raznih kriminalnih radnji.

U problemima će se naći i na već spomenutoj pjesmi Prigušivač na kojoj gostuje Tibor. “Mado kesa duplo teža nego priča tvog života. Evo ih na vrata, ovoga se rišit je grijota”, repa Noti.

“U nerješivim situacijama vraćamo vrijeme unatrag”, komentirat će žena-robot Andra.

To moram upamtiti“, dobacit će Robert.


Vukotićev film Gosti iz Galaksije žanrovski je hibridan kombinirajući elemente komedije, horora, parodije pa čak i dječjeg filma. Znanstveno-fantastični elementi uklapaju se u svakodnevni život i remete ga. Nakon Roberta, s prisutnošću vanzemaljaca morat će se naučiti nositi i drugi ljudi u njegovoj blizini. Film će nam otkriti više o građanskom životu tog vremena nego o vanzemaljskim svjetovima.

Krajem 80-ih će jedna novokovanica pokušati uokviriti nove trendove u američkoj književnosti i nastat će pojam slipstream, podžanr ZF-a i spekulativne fikcije koji igra po vlastitim pravilima. Žanrovski tropovi se lome i presavijaju. Autor slipstream priče očekuje od vas da poznajete pravila žanra i da ste prethodno već upoznati s njegovim temeljnim postulatima. A zatim ih izokreće.

Notijevi slipstreamovski trenuci dominiraju albumom i možda su najdojmljiviji primjeri tog pravca još od kultnih Kuja i Lasera Vojka V. Noti pretpostavlja da ste upoznati i s tematskim i žargonskim osnovama gangsta rapa i tzv. gun barsa. Babo ih zatim podvrgava vlastitom tretmanu, obavija crnohumornim dosjetkama, pop kulturnim i religioznim referencama, ali i lucidnim uvidima u svijet ulice i balkanskog podzemlja.

Na trenutke mračan i neljubazan, album nas upoznaje s nizom sumnjivih likova i pojava. Saznavši za postojanje vanzemaljskih bića na otoku, grupa turista u filmu Gosti iz galaksije pita se jesu li ta bića opasna. “U slučaju da se sretnemo sa njima, ne smijemo praviti nikakve nagle pokrete. Najbolje je stati mirno i smiješiti se”, savjetuje voditelj.

Kvantitativni nedostatak materijala pokrit će neupitan izvođački talent Notija koji je oduševio i u sklopu freestylea u emisiji Blackout kod DJ Phat Phillieja. Značajan je i co-sign Ede Maajke i Kooladea na traci Moneypenny. Noti se nameće karizmom, nastupom i osvježavajućim stilom. Promjene beatova na trakama Blu Pil Red Pil i Nesavitljiva Guta, omogućile su i dinamičnu promjenu atmosfere unutra iste pjesme.

“Nemoj česmovače ima krvi u njoj. Ne pere me puno, mama vidi sve je crno”, repa Noti na Blu Pil Rep Pil i nastavlja “Svaka polu-anegdota što ću dropat moraš zovnit popa, popu prođe posrid bloka samo da se siti straha i muke života.”

Kroz Gan Barse nas Noti Limun često suočava s neobičnim, gotovo oprečnim situacijama i niti ne pokušava na njih ponuditi odgovore.

“Ako samo sanjam, zašto se ne budim?”, pita se. Odgovor ne nudi. Čuje se samo ad lib “Pu pu…” oponašajući tako zvuk pištolja.